tiistaina, lokakuuta 16, 2007

Aine Oy:n Skoda/Saab huolto, Oulu

Aloha!

Mielestäni Aine Oy:n Oulun Skoda-huolto ansaitsee jo negatiivisen "erityiskunniamaininnan" ja palstatilaa verkossa, jollei muusta syystä niin olkoon tämä teksti nyt sitten vaikka varoittava esimerkki muille Oulun seudun autoilijoille. Eli nyt olen pakotettu kirjoittamaan jo aiemmissa kirjoituksissa mainitsemastani luokattomasta palvelusta, johon nykyään törmää valitettavasti aiempaa useammin. Muutoin en sormella osoittelisi yhtä ainoaa toimijaa, mutta kun jo luokattomaan palveluun lähes tottuneena joku taho pystyy tekemään pohjat näin suurella marginaalilla.

PÄTKÄ HUOLTOHISTORIAANI AINEELLA:
(tässä on todellakin vain osa ongelmista, koska kaikkia en millään voi muistaa. Osa näistä on myös varsin pieniä vikoja, jotka on listassa vain antamassa kuvaa huollon "tarkkuudesta" yleisesti. Pätkä perustuu Aine Oy:ltä saamaani huoltolistaukseen)

- Takalasinpyyhin oli takalasihuollon jälkeen reilu 10 cm vinossa, kävin korjaamassa sitä liikkeessä, jossa hommaa ei tehty kunnolla, vaan jouduin menemään vielä toisen kerran korjauttamaan, jolloin huoltomies löysi jostain ruuvin, josta pyyhkijää sai kuin saikin säädettyä.

- Tuulilasin vaihdon jälkeen, silikoniliimat tms. pursusivat ohjaamon sisäpuolella useamman sentin verran. Kun kävin korjauttamassa tätä vikaa oli silikonit vedelty puukolla sileäksi, mutta samalla oli vaalea kangasverhoilu katossa sotkettu ruskeilla sormenjäljillä ja kaikki silikonin palaset jätetty kojelaudan päälle, penkille ja lattialle.

- Kuskin puolen peilissä olevaa suuntavilkkua kävin vaihdattamassa useampaan otteeseen, mutta jostain syystä varaosaa ei ollut ennakkotiedoista huolimatta saatavissa useampana kertana, joten hukkareissuja nämäkin. Aineen huoltamohenkilökunnalla oli myös erilaisia versioita syistä, miksi osaa ei vaihdettu, vaikka auton vartavasten vilkunvaihtoon sovitusti toin: Väärä osa tilattu, osaa ei ole saatavana...

- Ennen 60 000 huoltoa oli maxi-dot näyttöön ilmaantunut muutaman kuvapisteen häiriö. Päätin korjauttaa tämän määräaikaishuollon yhteydessä ja valitin samalla kertaa myös siitä, että vesi tulee tavaratilan suojakankaan päälle sisään autopesulassa käyttäessä. Maxi-dot näytön korjaamiseksi oli koko mittaristo jouduttu uusimaan ja ajonhallinnat, luistonestot ja mm. rengaspainevalvonnat olivat lakanneet samalla täysin toimimasta, vaikka auto minulle luovutettiin. Kun ihmettelin asiaa, minulle ilmoitettiin vain, että auto on täysin ajokunnossa ja, että autolla tulisi ajaa 2000 km ennen kuin toiminnot saadaan pelaamaan. Ajoin n. 1300 km ja tympäännyin talviliukkailla kalliiden lisävarusteideni toimimattomuuteen ja veinkin autoni takaisin huoltoon, jolloin autoa yritettiin saada ja lopulta saatiinkin pelaamaan. Tosin koko aikana vesivuotoasialle takaluukun kohdalla ei oltu tehty mitään, mistä tietenkin protestoin. Minun annettiin ymmärtää, että olen nähnyt harhoja, tms. kun tuommoisesta vuodosta valitin. No nielin tappioni ja muutama kuukausi kului. Tässä välissä myös takuuaika meni umpeen ja autoani taas autopesulassa käyttäessäni huomasin vettä edelleen takakontin suojaverhon päällä, otin siitä kamerakännykällä kuvaa pesun aikana videolle, jotta minua uskottaisiin huollossa. Nyt huolto tehtiin ja vika löydettiin, mutta huollosta esitettiin minulle puolentoistasadan euron laskua, koska takuu oli loppunut välissä! Hyvä veto jättää korjaukset tekemättä takuun aikana, niin takuuajan jälkeen voidaan asiakasta laskuttaa samasta viasta!? 60 000 km huollon yhteydessä myös hands free –laitteen piuhat oli unohdettu kytkeä oikein ja jokunen muukin pikkuongelma oli. 60000 km:n huolto vaati huollon jälkien paikkailureissuja vähintään 3 kpl.

- Kolarivauriokorjaukseen (9/2007) minulle arvioitiin korjausajaksi 3-4 päivää puhelimessa, jonka johdosta päätin ottaa omaan laskuuni vuokra-auton Avikselta. Avishan on samaa taloa Aineen kanssa, joten hinta vuokra-autolle oli kohtuullinen. Vuokra-auto oli tosin puutteellinen (mm. suklaata, tms. ruskeaa likaa molemmilla etuistuimilla, vajaa tankki polttoainetta haettaessa ja jouduin ensimmäisenä päivänä lisäämään autoon (omaa!) öljyä -nämä johtuivat varmaan osittain siitä, että kyseinen auto oli ollut viikonloppuna koeajoautona ja luovutettiin minulle suoraan siitä). Vuokra- autolla tuli kuitenkin huollon venyessä ennakkoon arvioidusta 3-4 vuorokaudesta poiketen ajeltua kaikenkaikkiaan 11 vrk ja koska vuokra- autosta oli sovittu kuitenkin tiukka päivähinta, jäi minulla työreissuja ajamatta kyseisenä aikana johtuen hintaan sovitusta 50 km päivärajoituksesta. Tämän kolarivauriokorjauksen jälkeen auton haettuani, ensimmäisenä huomasin vaalean kangaskaton olevan jälleen täynnä ruskeita sormenjälkiä –ajoin takaisin ja se korjattiin jollain vahvoilla kemikaaleilla –sen jälkeen tosin auto oli kuin kaasukammio pari päivää. Seuraavaksi huollon pihalta toistamiseen lähdettyäni huomasin moottoritiellä, että karmeat suhinat kuuluu jostain vänkärinpuolen takaoven tietämiltä - soitin jo sangen tympääntyneenä ainaisiin ongelmiin ja sain varattua seuraavalle viikolle huoltoajan korjaukselle. Seuraavana päivänä huomasin vielä, että konepelti on huollon jäljiltä vinossa, josta ilmoitin myös ennen huoltoa. Vein auton jälleen huoltoon asian tiimoilta ja hain sen sovitusti hyvässä toivossa samana iltapäivänä pois. Autoa hakiessa kysyin mm. seuraavasti: ”Onko auto testattu, ettei se enää suhise?” Johon sain huollon tiskiltä vastauksen, että ”Auto on testattu ennen huoltoa ja vika on korjattu huollossa”. Lähdin ajamaan ja ajoin suoraan moottoritielle - Samat suhinat oli tallella ja konepeltikin oli vielä vinossa! Mitään ei oltu tehty -tai työn laatua ainakaan tarkastettu! Menin kiivastuneena takaisin huoltoon, jossa aikani uhkailtuani minulle varattiin seuraavaksi viikoksi aika, jolloin vuokra-auto olisi käytettävissä huollon ajan. Tämän huollon jälkeen suhina oli kuin olikin hävinnyt, mutta testatessani takaikkunan aukeamista, huomasin siinä vian, ettei ikkuna aukea kokonaan toisin kuin vastakkaisen puolen lasi. Olen reklamoinut yllämainituista asioista nyt Aineelle ja sieltä on tullut varsin erikoisia selityksiä. Minulle kerrottiin mm. että peltiseppä, joka on autoani korjannut ei kuule tietyn taajuisia suhinoita ja siitä syystä suhinoita ei aluksi korjattu. Muutoinkin selityksiä selityksien perään on tullut ja parhaimmillaan samana päivänä eri huoltomiehiltä samasta asiasta kysyttäessä on tullut aivan erilaisia selityksiä... Että tämmöisissä käsissä on auto, josta maksat ensin vaikkapa 35 000 euroa ja pidät itse kuin kukkaa kämmenellä -huollossa se viimeistään rikotaan!...

Ainiin ja viimeksi auton huollosta hakiessani auton sisätilat tuoksahtivat melkoisesti tupakalle.

-TietOraakkeli, kaikesta huolimatta onnellinen Skoda Octavia Combin omistaja

p.s. Olen kuullut Aineen huollosta pelkkää pahaa muilta tielläliikkujilta. Myös villi huhu, jonka mukaan Skodia ei olisi takseina Oulussa ollut tai ole edelleenkään liittyisi nimenomaan luokattomaan huoltotoimintaan...

14 Comments:

At 9.12.2007 klo 19.17.00, Blogger TietOraakkeli said...

Tähän hommaan päivityksenä vielä: Reklamaationi meni pitkän taistelun jälkeen läpi ja sain 250 euroa hyvitystä n. 15:sta Aineen huolimattomuuden aiheuttamasta huoltoreissusta. Ajattelin jo homman saaneen pisteen, mutta nyt ensimmäisten kunnon pakkasten käytyä, huomasin, että auton lohkolämmitys ei toimi. Käytin sitä vielä Aineella, jossa totesivat vain, että oli piuhat irti huollon jäljiltä... Siis eihän tämmöistä voi oikeasti olla missään!?

 
At 7.5.2008 klo 15.14.00, Anonymous Anonyymi said...

Nythän on valinnanvaraa hieman enempi kun SAH on avattu Vasaraperällä. Toivotaan että sinne ei ole siirtynyt samoja tunareita mitä tuonne Välivainiolle on pesiytynyt. Kuuleman mukaan Raahessa/Pattijoella sijaitseva Skodan merkkihuolto olisi parempaa kastia. Ehkä kokeilemisen arvoinen asia ennemmin kuin särjettää autonsa Aineella..

 
At 9.9.2008 klo 8.37.00, Anonymous Anonyymi said...

Samanlaisia kokemuksia itsellänikin kyseisestä pajasta. Lisäyksenä kertomiisi esimerkkeihin voisi mainita jakohihnan ja vesipumpun vaihdon 90000 km huollossa. Vesipumppu kesti sen jälkeen 30000 km?? Olikohan vaihdettu ollenkaan? Osat meni takuuseen mutta työstä piti maksaa. Asentaja oli paskaisilla käsillään käynyt penkomassa auton edellisten huoltojen asiakirjat hansikaslokerossa (varmistanut sen, onko vesipumpun vaihdosta todisteita?)ja jättänyt kaikki paperit sikin sokin etuistuimelle ja jalkatilaan.

 
At 25.9.2009 klo 21.31.00, Anonymous Anonyymi said...

Huonoja kokemuksia meilläkin. fabian alatukivarsien puslien vaihto piti olla parinsadan euron homma, mutta olivat katkaisseet toiselta puolen alatuen pultin ja siitä tuli parisataa lisähintaa ja työt päälle. Niin ja vielä vuokra-auto viikonlopuksi, kun osaa ei ollut varastossa. Mutta eipä tämä vielä tähän päättynyt. Seuraavaksi katsastukseen, sillä autohan piti olla nyt kunnossa, vaan mitä vielä. Katsastusmies rupesi kyselemään, että miksi hammastangon suojakumen ympärille on kierretty mustaa erkkaria ja sellaista siellä ei todellakaan pitänyt olla. Käärimme teipin pois ja kas kummaa, sieltähän löytyi iso reikä, joka oli selvästi sössitty siihen alatuen ja puslan vaihdon yhteydessä. Eikun puhelin kouraan ja soitto Aineelle ja selitystä vaatimaan, mutta se jäi saamatta, kun kuulemma juuri se huoltomies oli lomalla, joka oli remonttia tehnyt. Vaihtoivat kuitenkin mukisematta kumen uuteen. Informoin tästä tapauksesta maahantuojaakin sähköpostitse, mutta eivätpä ole edes vaivautuneet vastaamaan.

 
At 14.10.2009 klo 18.32.00, Anonymous Anonyymi said...

Minullakin on Aine kertaalleen sotkenut auton verhoilut korikorjauksen yhteydessä,muutoin on asiat hoituneet aivan kohtuudella. Kyllä talosta asiantuntemustakin löytyy mutta joku törkynäppi tuntuu olevan joukossa.

Viimeisimmän huollon teetin SAH:lla ja siihen olin tyytyväinen ja hintakin oli halvempi.

 
At 6.6.2010 klo 17.07.00, Anonymous Anonyymi said...

Oulun, ellei koko Suomen onnettomin liike! Miten tälläinen liike pysyy edes pystyssä, kun myyjät eivät halua edes kauppaa tehdä tai eivät vaan osaa hommiaan ja omistaja on mitä on,hah hah? No, onneksi rahamme kelpas (uusi auto) toiseen liikkeeseen. Jalallakaan en enään tuohon puljuun astu! ENKÄ TODELLAKAAN SUOSITTELE KENELLEKKÄÄN!!

 
At 30.6.2010 klo 12.04.00, Anonymous Anonyymi said...

Merkkiliikkeiden huollot on kyllä monesti olleet huonoja. Negatiivisia kokemuksia myös oulun pörhön audin huoltamisesta. Mutta Aine Oy näyttää kyllä vievän voiton huonoudellaan. Nykyisin Skodan omistajana taidan viedä autoni Suomen Autohuoltoon. Kokemusta ei ole kuin ilmastoinnin huollosta siellä, mutta toivotaan että hommat hoituu kunnialla.

 
At 9.10.2010 klo 19.32.00, Anonymous Anonyymi said...

Aine perii omavastuu osuuksia asiakkailta,heille kuuluvista takuukorjauksista..laitonta!.Hakekaa omanne pois mikäli olette sellaisia maksaneet.

 
At 29.8.2011 klo 22.41.00, Anonymous Janne said...

Todella ala arvoinen huolto ja lienee koko puljukin

 
At 3.1.2013 klo 21.45.00, Anonymous Anonyymi said...

Täälläkin onnellinen aine oy:n asiakas :D
autoni oli kolme viikkoa valohoidossa aineella ihmeellisen tärryytyksen vuoksi, noh ensimmäinen diaknoosi oli että vettä männän päällä (vehkeet jumissa koneessa), seuraavaksi muuttu jo johonkin venttiili vikaan,sen jäläkeen oli jo kaksois massapyörä hajalla. noh kypsyin ja menin ite paikalle ja asentaja epäili suutin ongelmaa mistä mainitsin itse jo auton viennin yhteydessä :) ehotin että kokeilevat vaihtaa uutta suutinta, no kappas kummaa kohta puhelin soi ja suutin oli ollut viallinen :D auto toimii nyt oikein :D jipii, ei mennykkö kolme viikkoa hommassa ja loppujen lopuksi ite piti mennä sanomaan että missä vika :D .... eli en itsekään henkilökohtaisesti suosittele tätä huolto paikkaa kenelekkään.. itse korjauksessa meni 1.5h ja tästä lystistä jouduin maksamaan vielä 1400€+muut kulut oltuani kolme viikkoa ilman autoa :(

 
At 13.9.2013 klo 22.53.00, Anonymous Anonyymi said...

Aineella vaihdoin auton ih.an vasta, sain huippuluokan palvelun ja hyvän vaihtohinnan edellisestä kulkuneuvostani.
Hyvä tietää jos huolto ei toimi...onneksi löytyy muita huoltamoita tästä ja lähi kaupungista

 
At 8.1.2014 klo 21.55.00, Anonymous Anonyymi said...

Täältäkin pelkkiä huonoja kokemuksia kyseisestä paikasta! Ensinnäkin työn vastaanottaja täysin kykenemätön tekemään työtään! Huollossa peritty ylinmääräisiä kuluja yms.

 
At 20.11.2015 klo 21.44.00, Blogger Unknown said...

Autossani alkoi kesäkuussa 2015 vilkkua pakokaasujärjestelmän merkkivalo n. 103 000 km kohdalla. Vein auton tarkastukseen Oulun Aine –merkkihuoltoon. Vikakoodi kertoi syyn olevan sytytyshäiriö. Korjaamolla tultiin lopputulokseen, että jakopääketju oli venynyt. Ketju vaihdettiin, ja 2500 e remontista Skodan Good Will korvasi n. 1000 e.

Vika palasi noin 113 000 km kohdalla marraskuussa 2015. Vein auton jälleen Oulun Aineelle, jolloin saatiin vikakoodiksi jälleen sytytyshäiriöitä (2. sylinterissä). Korjaamolla vaihdettiin 1. ja 2. sylinterin puolien paikat (hinta n. 200 e). ¨

Tästä kului noin 600 km (1 viikko), jolloin vika palasi jälleen. Vein auton taas Oulun Aineelle. Siellä autoon vaihdettiin 2. sylinteriin suutin, sillä häiriö oli jälleen vikakoodien mukaan 2. sylinterissä. Puhelimessa ilmoitettiin, että suuttimenvaihdon hinta olisi n. 400e. Pyysin alennusta, koska edellisestä käynnistä oli vain viikko ja vika analysoitiin silloin väärin. Alennusta tuli, mutta hinta nousi samalla julmetusti: Hinta pomppasi 550 euroon, josta alennusta tuli 73 euroa. Yhteensä siis maksoin 480 e.

Tietääkseni korjaamo saa ilmoittamatta nostaa hintaa 20 %:lla, jolloin ilmoittamatta hinnaksi olisi voinut tulla 480e.

Vaikuttaa siltä, että nämä käynnit jakopääketjun ”rikkoontuminen” mukaanluettuna johtuvat yhdestä ja samasta viasta -etenkin kun autoon oli jo muutama kymmenen tuhatta kilometriä sitten vaihdettu jakopääketju. Usko, että jakopääketjuremontti oli joko turha tai tämä "uusi vika" johtuu siitä, että vaihdettu merkkiosa on hajonnut.

 
At 30.12.2015 klo 13.11.00, Anonymous Anonyymi said...

Aineella työskelleenä voin sanoa että skodan 1.2 ja 1.4 tsi jakoketjut ovat täyttä syöpää, jotka kestävät milloin 100tkm toisinaan taas 15tkm, kyse on vag konsernin paskoista osista. Lisäksi kaksoismassavauhti pyöräkään ei kestä jostain kummansyystä yleensä yli 100tkm. Ihan hyvä paikka ainakin korjaamon puoli, työnvastaanotosta en lähde sen koommin kommentoimaan.

 

Lähetä kommentti

<< Home