Kulutuselektroniikan kehittyminen hidastunut
Aloha!
Mitä uutta, siis aidosti uutta kulutuselektroniikkaa on viimeisen puolen vuoden aikana tullut myyntiin? Uusin pelikonsolisukupolvi on jo vuosikausia vanhaa, TV-tekniikka on hengähtänyt jo kotvan aikaa ison digimyllerryksen jälkeen ja PC-rautaankin tulee "vain" pakolliset päivitykset. Missä on kaikki uudet innovaatiot, jotka haastavat vanhan tekniikan? Puhelinalustat kehittyy, puhelimen softa kehittyy ja rautaan tulee pakolliset lisämegapikselit ja -muistit. Kaikki uudet puhelinmallit ovat kuitenkin vain jo pitkään olemassaolleiden tekniikoiden yhdistämistä. Sama toistuu myös muualla, esim. digijärkkäriin saa nyt myös HD-videon tai digivalokuvakehykseen WLANin. Yhtään uutta kulutuselektroniikkakenttää rikastuttavaa uutta tekniikkaa ei kuitenkaan olla esitelty "enää aikoihin". Onhan tällä alalla jos jossain puolikin vuotta pitkä aika. Monen tuotteen elinkaarikin on lyhyempi. Missä on vanhat kunnon tekniikkojen väliset standarditaistelut, esim. Beta vs. VHS, DVD-R vs DVD+R tai BLU-RAY vs. HD-DVD.. Talouskriisistä tämä ei voi johtua, sillä tuotekehityksen hedelmät korjataan aina vasta vuosien päästä, joten jonkun on pitänyt lopettaa suunnittelu jo vuosi-pari sitten. Mikäli mitään ihmeellistä ei pian ilmaannu, veikkaan kulutuselektroniikan kauppiaille hankalia aikoja talouskriisistä tai sen mahdollisesta ohimenosta huolimatta.
-TietOraakkeli
3 Comments:
Tämähän on monelta kannalta yksinomaan positiivinen asia. Monet jutut, esim. digikamerat, ovat jo nyt "tarpeeksi hyviä" niin että niillä voi kuvitella pärjäävänsä vaikka miten pitkään ominaisuuksien puolesta.
On muutenkin luonnollista että kehitys hidastuu - ja jossain välissä loppuu tietyllä saraa (esim. resoluutio) kokonaan kun a) tarvetta vaikka niille lisämegapikseleille ei yksinkertaisesti ole eikä tule ja b) fysiikan ym rajat tulevat vastaan. Kehitys ei kuitenkaan lopu vaan siirtyy muualle. Ennen pitkää kaikkien komponenttien valmistajien hommista tulee kulutushyödykkeitä ja niiden tuotekehityksestä yhtä aktiivista kuin vaikkapa käsisaippuan tuotekehitys on viime vuodet ollut ;)
Tämä on ihan luonnollista ja toivottavaakin.
Onhan se noinkin, mutta on se myös turhauttavaa miehelle, joka toiveikkaina tarttuu Gigantin tai Verkkokauppa.com:n ilmaisjakelumainokseen haaveenaan löytää joku uusi ja ihmeellinen teknohärveli. Nykyihmisellä on nimittäin tarve kuluttaa ja jollei kulutuskohteita löydy, niin yhteiskunta muuttuu melkoisen radikaalisti.
Aina voi ruveta tuhlaamaan ylimääräisiä varoja laitteiden päivitykseen, mutta varmaan jonkinlainen tehtävä olisi saattaa viihde-elektroniikka teräväpiirtoaikaan.
Itse olen myös kyllä kiinnostunut uusista laitteista, esim. uusien pelikonsolien julkaisu on aina kutkuttavaa aikaa.
It ja media uutiset - Kookas
Lähetä kommentti
<< Home